mandag den 7. december 2009

Hue og Hoi An

Hue d.17-21.11
Vi ankom om morgen til Hue, efter en nat i et tog. Vi tog hen på vores hotel og tjekkede ind og der havde vi så formiddagen fri til at slappe af efter toget turen. Eftermiddagen bogstod af en tur på Perfume River, hvor vi sejlede en time hen for at besøge Thien Mu pagoda. Endnu en tempel hvor man tilbeder buddah'er.
Dagen efter skulle vi besøge Tu Duc royal tomb, det er en konge som byggede i eget palads mit i Hue. Han betragtede sig ikke som en rigtigt konge, da han ingen børn kunne få og derved ingen kongelig efterfølger til at overtage tronen.
Han blev også tvunget til at dræbe sin egen bror, pag. han ville erobre tronen. På hans gravsted har han skrevet alle sine fejl som konge, for at efterlade dem jorden og begynde forfra et nyt sted. Paladset var rigtigt smukt og består af 8 boliger/huse.

Hoi An d.21-29.11
I Hoi An havde vi kun 2 dage planlagt, det var de 2 første dage. Resten af dagene havde vi fri. så den første dag fik vi en rundvisning igennem den gamle bydel, hvor vi var inde og se et rigtigt gammelt hus. Op til flere gange om året var der oversvømmelser i huset pga. regntiden, den nær liggende flod løb over sine breder. Utroligt at huset har kunne overleve alle de oversvømmelser, for
nogen gange var vandet i huset over 2 meter! Vi så også en gammel Japansk bro som man kun må besøge en gang i sit liv. Ved ikke lige hvorfor?
Dagen efter besøgte vi My Son Holyland of Cham people bygget imellem det 7. - 13. århundred. Det var en meget gammel by, bestående af templer og statur af deres guder. Utrolig smukt var det, noget var dog blevet ødelagt under Vietnam krigen.
Resten af dagene i Hoi An brugte vi på SHOPPING :D Har fået syet en del nyt tøj, min pengepung lider også under det hehe.