mandag den 14. december 2009

Siem Reap og alle de flotte Angkor templer

Phnom Pehn d.10-13.12

Så er jeg ankommet til Cambodja, synes det er et rigtigt spændende land.
D.11.12 startede vi med at se deres konge palads, det ligger midt inde i deres hovedstad Phom Pehn. Det var et stor sted, med flere bygninger. Inde i kong paladset ligger et kendt tempel der hedder Silver pagoda, grunden til navnet er fordi hele gulvet i pagodaen består er sølv. Så det er et meget unikt og smuk tempel. Derefter besøgte vi deres national museum, det var meget spændende.
Efter frokost blev stemningen mere alvorlig, da vi skulle ud og se en skole som Poll Pot forvandlede til et fængsel under hans regeringstid fra 1975-1979. Det fængsel blev udelukkende brugt til tortur, til at få informationer omkring de andre partier i regeringen. De brugte mange uhyggelige metode til at for informationer, kvinderne voldtog de nogen gange til døde. De brugte et kar med gifte dyr, de blev spændt fast til en jernseng og fik stød og slag. De rev neglende af deres fingre osv. Børn under 15 blev dræbt med det samme, de fleste blev dræbt med hovedet imod et træt. Det var virkelige nogle forfærdelige historier vi fik fortalt!
Derefter besøgt vi Killing fields, som var et sted de slog flok ihjel og begravede der. De flest grave er blevet åbnet, men ikke alle knoglerne er blevet fjernet. Hver år efter regn tiden, kommer der nye knogler og tøj frem fra ofrene. Vi fik også nogle knogler og tænder at se under vores tur rundt, det var virkelig en ubehagelig oplevelse. Kan ikke forstå hvordan man kan behandle sig eget folk på sådan måde! Hans formål med at slå folk ihjel, var for at skabe et landbrugssamfund, så han slog alle de uddannet og studerende ihjel. Hvis der var en for en familie som han så som et offer, slog han hele familien ihjel.
Efter den dag var vi alle meget berørte, man kan også mærke at Cambodja stadig er meget påvirket af det. Selv om der er sket så meget ondt, er de utrolig venlige.
Dagen efter havde vi fri, så der besluttede jeg og 5 andre piger at finde en svømmepool og få lidt sol. For temperaturen er omkring 35 grader så det er meget varmt. Det var en rigtig hyggelig dag.

fredag den 11. december 2009

Cai Be d.8-10.12

Endnu et homestady venter, denne gang skulle vi bo ved en familie i Sydvietnam ved Mekong floden. For kommer frem skulle vi sejle.
Inden homestady skulle vi fra vores store båd med motor over i mindre robåde. Hvor vi sejlede op ad en lille gren fra Mekong floden. Det var en rigtigt hyggelig tur, vi stoppe for at cykle en tur rund langs floden. Det var lidt spændende hvordan cykelturen ville gå for alle cyklerne var rigtigt gamle og ustabile. Jeg kørte f.eks. på halv fladt dæk, men det gik nu meget godt. Til gengæld var vores
rute ødelagt, vi skulle have cyklet langs floden. Men der var lagt et kæmpe lag jord ovenpå vejen, så det var svært at cykle der. Vi kom derfor til at trække vores cykler det meste af vejen. Efter cykelturen sejlede vi over til den familie vi skulle bo ved. Det var et kæmpe hus, vi kom alle til at bo i det samme rum. Den seng jeg fik var to bænke sat sammen med to vattæpper over, det var næsten ligesom at sove på et bræt. Selve stedet lignede slet ikke det vi før har oplevet ved et homestay. Det var nærmere et hotel, for de havde også et kæmpe spise sted med flere borde. Der kom også andre gæster end os.
Dagen efter startede dagen med morgenmad, derefter sejlede vi hen til en slikfabrik der laver kokos slik. Det var ret spændende at se og det smagte rigtigt godt.

Saigon

Nah Trang og Saigon

Nah Trang d.29.11-4.12
I Nha Trang stod alle dagene til fri rådighed. Så jeg besluttede mig sammen med 3 andre fra gruppen, at tage et dykker cerfikat.
Vi begyndte allerede den første dag vi ankom, med gennemgå alt det teoretiske via videobånd. Det var en lang dag, vi sad fra kl.11 formiddag til kl.19 aften og så på video. Så vi var alle temmelig trætte om aftenen.
Den næste dag var endda mere hård, vi skulle dykke en hel dag i en pool og lære omkring dykning. Så vi dykkede fra kl.9 morgen til kl.17 om eftermiddagen. Men al det hårde arbejde, blev belønnet dagen efter. For der skulle vi ud og dykke på åben hav, det var en fantastisk oplevelse. Der var farverige fisk og smukke koraller over alt, det var helt ubeskrivelig oplevelse. Vi havde 2 dyk om formiddagen på ca. en time pr. gang. Vi kom tilbage til dykkercentret kl.1, hvor vi skulle igennem 2 test inden vi var klar til de sidste 2 åben havs dyk dagen efter. Dog gik jeg glip af de sidste dyk dagen efter, da jeg om eftermiddagen blev syg.
Så jeg endte på hospitalet et døgns tid. Det var lidt træls, men heldigvis har jeg et år til at færdig gøre min dykkeruddannelse. Så gør det færdig på et andet tidspunkt! Så det var ikke helt spildt. De sidste 2 dage i Nha Trang gik så med at være syg, så fik desværre ikke set meget af byen.

Saigon d.5-7.12
Vi ankom til Saigon via nattog, den første dag i Saigon havde vi fri. Dog var jeg stadig syg, så den dag blev brugt på at slappe af. Dagen efter havde vi en travl dag, vi startede med at besøge Cho Lon market i China Town. Det var et kæmpe marked
på flere etager. Man kunne nem farevildt, da det nærmest var som en labyrint. Efter marked besøgte vi endnu et tempel, et kinesisk tempel. Selv om det var kinesisk synes jeg at det lignede alle de andre templer vi har set. Derefter besøgte vi War
Remnat Museum omkring Vietnam Krigen eller som vietnameserne kalder den Amerikaner krigen. Museumet gav en god beskrivelse af hvad der var sket under
krigen, fra vietnameserne synspunkt. Altså man kunne tydelig læse på deres tekster at Vietnam virkelig ikke brude sig om USA, og det var skrevet på en meget overdreven måde.
Vi fik frokost i en smuk have, hvor vores mad var anrette i små figur ud af mad. Det var en meget hyggelig oplevelse, og tror der var mange der synes maden smagte godt.
Dagen efter var vi besøgte vi Cao Dai Cathedral, en meget smuk og stor kathedral. Da vi ankom var der messe, så der var rigtigt mange mennesker derinde de fleste klædt i hvid og nogle i rød, gul eller blå dragter. Tror dem der havde de favrige dragter
var nogle af de øverste "præster".
Efter besøget ved Cao Dai, kørte vi ud til Cu Chi tunnelerne. Det var de tunneller der var med til at Vietnam vandt krigen.
Synes godt nok det var utrolig at de kunne leve der nede, der var både en skole, hospitaler osv. Tunnelerne var nogen steder op til 4 etager
og det skete kun 4 gange i løbet af krigen at Amerikanerne fandt ned til de nederste etager. Pga, de var skjult rigtigt godt og der var fæller i tunnelerne og simpelthen fordi at tunnelerne var for små til de kunne komme derned.